Ur askan rakt in i helvete

Fredagskvällen kunde ha varit en trevlig kväll med vänner och gamman, men icke. Det var bestämt att jag skulle ta mig till Thn för att flytta en orgel. Efter att ha diskat och städat till sent på kvällen så gick jag ut i parkeringshuset bara för att upptäcka att min kära pärla hade slut på kräm i batteriet. När strömmen slås bort från Forrden så går larmet in, så när jag öppnar dörren för att skyva ut bilfanskapet från parkeringsrutan så tutar bilen som en hel orkester. När jag sent om cider hittat den lilla lådan som stänger av oljudet så var jag jag kraftigt förbannad.

Nästa steg var att på egen hand rulla bilen genom hela parkeringsplanet för att få fart nog att starta den. Då någon har byggt  parkeringshuset så att det är bulor i hela golvet så var detta lättare tänkt än gjort. När jag väl tryckt ut det vresiga fordonet för backen ut på gatan och slängt mig in och fått i en växel så var det nära att jag blev av med ena benet på kuppen. Bilen var igång och jag kunde äntligen rusa motorn ut på 45:an.

När jag passerar en korsning halvvägs till till Thn så svänger det ut en polisbil bakom mig. Jag visste mycket väl att jag inte hade rätt skattekvitto på bilen och det tog heller inte lång stund innan sirenerna kallade in mig till vägkanten. Den trevliga poliskonstapeln frågade mig artigt om jag var full och trots ett nekande svar fick jag ändå blåsa i hans lilla låda. Allt väl så långt. Sedan upplyser man mig vänligt men bestämt om att det är körförbud på bilen och att jag därför inte borde köra den. Detta hade jag inte ägnat en tanke åt när jag for iväg.

Jag frågar försiktigt om jag kanske kan få klara mig med en varning den här gången, men icke. 1500 spänn ska inom trettio dagar infinna sig på angivet konto. Tackar och bockar.  Med en begynnande hjärnblödning tar jag lappen ur polishanden och han menar blygsamt att jag ska vara glad som inte får promenera hem, då han låter mig köra bilen på egen risk till närmsta garage istället för att jag måste lämna den där den står.

Med någon deciliter soppa kvar så hostar sig pärlan in på gårdsplanen och jag somnade den kvällen utmattad men i full visshet om att jag morgonen efter ska bära en orgel ned för en tokbrant trappa. Resten av orgeläventyret fortlöpte dock smärtfritt tack vare en hjälpande hand från välmusklad sibyllapersonal.

1500kr motsvarar 150st öl eller 3000 Bugg.

Kommentarer
Postat av: Anonym

du vet väl om att du hade kunnat köpa 150st wounderbaum för de pengarna?

2007-10-17 @ 21:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0