Humor

Humor fyller såklart flera funktioner. Somliga anser att helan och halvan, Jim Carry och all annan ramla-på-rumpan-humor är den enda roliga humorform som någonsin funnits. Stefan och Krister, P3s mammas nya kille med flera anser att det är kul med dialekter och folk som pratar på ett "roligt" sätt, det räcker för dem. Jag för min del anser att inget av ovanstående exempel är värdigt för en ras som lyckats kravla sig upp ur dyn för att sedan under miljarder år slåss med näbbar och klor för att överleva och slutligen blivit samhällsbyggare med ett kritiskt tänkande som slår allt annat i naturen. Att alla dessa år av kamp för självutveckling mynnar ut i vuxna som stoppar vadd i munnen för att låta inavlade eller en yrkeskår som livnär sig på att låtsas snubbla över saker är i bästa fall förvånande.

Jag lämnar dörren öppen för möjligheten att jag har blivit gammal och därför inte förstår vad som är bra samt att jag helt tappat greppet om vad som är humor alls. Jag tror att Nile City och PippiRull är de sista bra humorprogrammen som gjorts och att det idag inte finns något liknande. Den analys som Nile city gjorde av startgropen för det nyliberala sverige som vi ser idag med entreprenörskap och privatiseringar står väldigt ensamt på sveriges humorprispall. De som genererar den bästa humorn i dagsläget är tyvärr den sittande regeringen. Det är en svart, otäck, cynisk humor och till på köpet på vår bekostnad och den kan vara en anledning till att alternativ saknas. Att skoja med humor är inte så roligt som man kan tro.

Imorse såg jag Anders Borg ångra beslut tagna förra året om höjningen av a-kasseavgiften. Skrattet liksom gurglade försiktigt i halsen på mig där jag satt med kaffkoppen i min slitna morgonrock. Det var inget gapskratt men ett allvarligt, sorgset skratt. Jag undrar hur publikfriande det skulle vara i dagsläget att prata om att tvinga ut alla "slöfockar" i arbete, nu när 10% av sveriges befolkning har blivit "slöfockar", "simulanter" och "jobbsmitare". Detta är såklart bara ett exempel av många. En regering som har en tydlig ideologi men som trots det tar beslut i alla möjliga spretiga riktningar, även mot sin egen uttalade ståndpunkt är farligt roligt. Framför allt när beslutsfattarna är tvugna att se konsekvenserna av sin egen dumhet och är ärliga nog att undra vad fan de håller på med. Det ska bli spännande att se vad som händer med den nya lagen som kommer att tillåta företag att utpressa privatpersoner. Det kan bli humorhistoria på typiskt tvåtusentalsmanér.

Kommentarer
Postat av: Erik G

http://www.youtube.com/watch?v=rhv7H1d8TRY

2008-12-10 @ 21:01:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0