Världens bästa film!

När man har sett tillräckligt mycket film så krävs det en hel del för att få en att sitta och hoppa i soffan av upphetsning. Jag har precis sett en film som är så bra att jag aldrig sett något liknande. Den har spänning, monster, superhjältar, kampsport och en underbar story. "The Super Inframan" från 1975.

image12

I ett rasande tempo avverkas allt som kan vara bra med film. Det börjar med mystiska jordbävningar som visar sig vara några konstiga monster som kommer upp ur jorden bredvid en forskningsstation. Forskarna förklarar att det rimligaste är att det är istids-människor som har blivit begravda men som överlevt och utvecklats och nu känner att det inte är nödvändigt att vara under jord längre. De har dessutom anpassat sig till att leva under jord genom att utveckla borrar eller ormar istället för händer, horn som skjuter laser och förmågan att förvandla sig till drakar. Alla har sina egenheter. Min favorit är nog "Mutant drill" som syns på bilderna nedan. Framför allt när han åker båt med professorn. Det är lite underligt att se honom sitta ner och ta det lungt.



För att lösa problemet med monstrena/istidmänniskorna så skapar de Super Inframan. Hans enda svaghet är att han går på solenergi (miljövänligt) så att han blir kraftlös om det är molnigt. Han klarar sig dock fint under jord av någon anledning. Super Inframan och de andra forskarna från forskningsstationen, som uppenbarligen är skitgrymma på kampsport, kör motorcycklar och har likadana dräkter, slåss sedan oavbrutet mot monstrena resten av filmen, förutom när de bygger nya handskar som elektrifieras med inte mindre än 10 000 miljoner watt per cm. Det är inga småsiffror direkt.



Jag misstänker att den som översatt filmen inte har engelska som modersmål, vilket bara gör filmen ännu bättre. Om man använder uttryck som "on the contrary" i fel sammanhang så kan det bli nästan hur bra som helst. Eller som i exemplet nedan: Vilken kinesisk Inframan!



Musiken är extremt peppig och tempot skyhögt i en och en halv timme. Jag var tvungen att lägga mig ner när jag sett klart filmen för den var extremt överväldigande. Skrattkramperna avlöste förvåning och förvirring om vartannat. Ett färgglatt ägg kommer rullande och exploderar. Ut ur explosionen kommer ett hårigt monster med ansiktet inne i sin egen mun som låter som en liten gullig ponny. Ingenting är som det ska och allt är möjligt. Det är förmodligen en allegori.

Jag kan inte komma på något med denna film som skulle kunna klagas på. Den får fem påsar av fem möjliga. På IMDB så står det att det är den första filmen från Shaw Brothers som hade ett manus, vilket genast får mig att vilja se deras tidigare verk. Jag hoppas innerligt att det kommer göras så här bra film i Sverige i framtiden. Peter Stormare som Super Inframan och Helena Bergström som Witch-eye med ögon i handflatorna. Peter Haber kan få vara det håriga monstret som Super Inframan spränger i tusen bitar med sina reketskor. Om "tre solar" har fått göras i sverige, varför inte detta. Kanske med samma regissör?

Kommentarer
Postat av: Linnea

Den är sjukt bra! :D

2008-02-11 @ 14:59:57
URL: http://linneadruid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0