Det största hotet mot alla enskillda människor: Andra människor

Jag räknar med att den största delen av alla vanföreställningar som folk håller sig med kommer från andra människor. Jag tror inte att det är specifikt för dagens människor, men många verkar suga upp dumma klyschor på måfå för att sedan spy dem vidare till nästa oanande idiot som helst missförstår alltihop och för det vidare i en ännu dummare form. En kedjereaktion som slutar med att jag bombarderas med likriktade idiotier från alla håll. Jag har varit på uselt humör i ett par dagar nu och jag börjar misstänka att just detta är anledningen.

När jag stod och lagade mat och lyssnade på P3 tidigare idag (ja, P3 jag borde skylla mig själv osv.) så intervjuar någon en jude (en riktig jude, inte bara någon som är snål) som hävdade att judendomen i kort gick ut på att man "inte ska göra mot andra, det man inte vill ska drabba en själv". Alltså en förfinad version av den gyllene regeln. Programledaren förvanskade genast detta när han refererade samtalet och sade att "man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv". Skillnaden är givetvis enorm. Om någon jävla machokist älskar när andra fistar honom i röven så betyder inte det att jag vill att han ska göra det mot mig, för att ta ett enkelt exempel. Det finns tyskar därute som VILL att man ska skära av dem kuken och steka upp den till sin engelska frukost.

Alla dessa skitklyschor som frodas bland de ignoranta djuren vi kallar våra medmänniskor är av ringa värde, om man har tur. "Hårdare straff för alla som inte är jag, livstids fängelse för allt utom parkeringsböter för det kan jag också få. Inget daltande med kriminella." Allt nonsens som folk håller för sant eller "sunt förnuft" är jag direkt fientlig mot. Människor som skriver sms till diskussionsprogram på tv för att vädra sin snålt tilltagna slutledningsförmåga och sina unkna stafettpinnar till åsikter borde få gå om grundskolan eller bli fråntagna rösträtten.

Det som gör mig mest förbannad är att jag blir så jävla förbannad. Kan jag inte låta människor sitta hemma och vara pantade utan att bry mig? Om jag håller på att kvävas i min egen fradga när jag läser Metro så behöver jag väl inte läsa den? "Till alla er som har cancer, ha inte det" som Tilde de Paula sade. Uppenbarligen fungerar det inte så. Det blir snarare värre för var dag som går. Det är inte bara andra människor jag föraktar. Mitt självförakt kommer förmodligen nå sin kulmen under våren för att sedan avta. Detta var veckans humörrapport. Den är förhoppningsvis felaktig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0