Gör det som känns bra

Hissingen måste ha varit en ö där man förr i tiden lämpade av lowlifes, misfits och bushwhackers. Göteborgs eget Australien med andra ord. De utstötta har sedan bott kvar på Hisingen och avlat de hjältar som idag bebor denna mystiska ö. Därför blir man idag uppriktigt förvånad när man åker med sexan, tian eller femman hit ut och någon som har spy i skägget eller en död kattunge i bröstfickan hoppar av innan spårvagnen hunnit ut till ön.

Nog om detta. När jag satt på spårvagnen idag och diskuterade allt möjligt med en klasskamrat så dök frågan upp om hurvida det kan vara så att eftersom det inte finns någon säker kunskap som man kan utgå från när man utvärderar sina egna handlingar så borde man göra det som "känns rätt". Jag var inte helt avfärdande till tanken, men tog givetvis avstånd från att detta skulle kunna leda till andras lycka. Ingenting tyder på att det skulle kunna vara på detta vis.

En bekräftelse på detta kom givetvis så snart jag kommit hem och slagit på dumburken. Britney har uppenbarligen gjort en låt där hon skyltar med allt som folk tidigare hållit mot henne. Exempelvis att hon är helt oförmögen att ta hand om sin unge, hålla sig nykter eller ha på sig underkläder. Detta beteende försvaras med refrängen: "You still want a piece of me". Ett försvar så gott som något tycker jag. När jag sedan bytte kanal så var det ett program på fyrasport, eller vad fan den heter, om rikemansungar som tycker att det känns bra att spendera monstruösa summor pengar på att köra bil i 340(!) km/h i Thailand. En bil sladdade av när den hoppade över ett krön och välte ett träd för att sedan volta in i en grupp skitfattiga barn. Allt jag vill ha sagt med detta är att det inte är något fel i att tycka att folk ska få göra det de själva tycker känns bra, men om du tycker det så ska du vara medveten om att det kommer att skapa en värld som påminner om en krigszon med enorma humanitära offer, överlevnadstalen för barn kommer störtdyka och ingen kommer någonsin känna sig säker igen. Detta behöver såklart inte vara något negativt, jag för min del tycker att det kan vara uppfriskande med lite "osedlighet", men det kan ändå vara bra att ha i bakhuvudet. Så fort du tror att människor har ett inbyggt "sunt förnuft", slå på MTV och känn hur den villfarelsen blåser bort som en vacker dröm i en storm av skit.

I skolan idag funderade jag på de människor som har olika former av mentala eller fysiska handikapp men som ändå klarar sig bra i samhället. Dessa kallas för högfungerande. Jag tror att jag är en normal, ickehandikappad människa som är lågfungerande.

Dagens citat: "Gör vad du vill, skall vara hela lagen" - ur En kär väns förord i Äldreomsorgen av Nikanor.
Dagens land: Albanien. För flera årtionden sedan förbjöd de all form av religionsutövning.
Dagens macka: Den jag beskrev som Mack-Nickes macka fast denna gång till Rävens ära.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0