Egna händer

För ett par dagar sedan när jag var på väg in på en buss så frågade jag en medelålders mor om hon behövde hjälp med att få sin barnvagn lyft över den ovanligt höga tröskeln vid mittendörren. "Sköt du ditt, så ska du se att det går bra" blev svaret jag jag fick snäst i ansiktet.

- Tjuriga jävel, mumlade jag på vägen in i bussen, vilket hon hörde.

- Du kallar inte mig tjurig, ylade hon efter mig samtidigt som han på egen hand försökte bära in den otympliga barnvagnen i bussen.

- Jag kallar dig vad fan jag vill, grinade jag från en säte längre bak, väl medveten om att jag var ute på tunn is, för inte ens jag är så obunden av social konvention att jag kan nita en småbarnsmorsa.

- Lär dig att uppföra dig, så kanske din avkomma kan lära sig lite hyfs senare i livet, lade jag till.

- En lång sammanhängande falsett-ylning av smädelser for ur munnen på småbarnsmamman som nu helt hade tappat greppet.

-Jodu, mimade jag mer än sade och tittade ut genom fönstret.

Vissa duster är omöjliga att få någon rätsida på, så jag ignorerade henne tills jag skulle kliva av. Småbarnsmamman satt bredvid sin barnvagn och glodde illasinnat på mig när jag närmade mig mittdörrarna. Just när dörrarna skulle slå igen efter mig så vände jag mig om loskade i barvagnen. Samtidigt som kvinnan flög upp för att avliva mig så slog dörrarna ihop och jag stod helskinnad kvar med vinden i håret, undrande om jag kände något inför denna underliga tillställning.

Artighet är något som jag tycker är trevligt, men som jag sällan lyckas använda mig av. Åtskilliga gånger har jag nekats att bära tanters matkassar upp för trappor och till och med en gång blivit utskälld av en annan småbarnsmamma för att jag höll upp dörren för henne. Jag kan bara spekulera i vad detta beror på. Kanske är det mina onda ögon och mitt ovårdade yttre som kompenserar för mina vänliga gester och min lena tunga. Kanske misstron mot medmänniskor får folk att överväga att jag tänker stjäla deras matkassar o.dyl. Hur som helst så har jag nu slutat att hjälpa okända människor som ser ut att vara småbarnsmammor eller äldre välbeställda damer. När jag ser i ögonvrån hur dörren jag inte hållit upp slår en överklasskärring i ansiktet så vet jag att jag har gjort det enda rätta. Vissa grupper av självupptagna samhällsmedborgare måste näpsas om vi ska kunna vara få tillbaka någon form av hederlig hyfs i samhället.

Dessa grupper är inte som somliga tror: invandrare och ungdomar. Det är den övre medelklassen som är den mest otacksamma att ha att göra med i vardagssituationer. De tror sig själva om så mycket att artigheter blir överfödiga. Detta är min teori, enbart baserad på empiri och mina egna fördomar.

Kommentarer
Postat av: Erik

Du ser helt enkelt för tattig ut. tanten ville antagligen inte få löss i barnvagnen..

2008-03-06 @ 00:02:55
Postat av: varanen

simma imorgon?

2008-03-09 @ 17:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0