Brev från Varanen

Jag mottog för någon dag sedan ett brev från allas vår favorit-delinkvent Varanen. Senast jag fick brev av honom så visade sig brevet innehålla ett gult pulver som herr Varan trodde skulle sprida mjältbrand. Turligt nog hade han fel men ni kanske förstår att jag väntade ett par dagar med att öppna det jag nu fått. Det lyder hur som helst som följer:


Käre Påsen
Jag sitter i skrivande stund på mitt hotellrum i den danska huvudstaden Köpenhamn. Min dam har ockuperat duschen och jag har precis bekantat mig med minibaren. Köpenhamn är en fantasstisk stad, du skulle trivas här. På varje gata, i varje gränd, i alla hörn, dricker de lustiga danskarna sin nationaldryck. På festivalmanér slår de sig ner med en platta öl oavsett om det passar sig eller ej. Jag har aldrig under mina resor stött på ett mer degenererat folkslag. Deras förakt för verkligheten får vågmästarens klientel att verka måttfulla. Mina sjuka nerver är redan på bättringsväg och jag tror att jag vid min hemkomst kommer att vara en helt ny människa. Men även denna solskenstripp började med förskräckelse. Du vet att jag brukar klaga på hur värdelöst Göteborg är men om sanningen ska fram så är vägen söderut värre. Först passerade vi hemska Halland. På varje perrong klev det på horder av hålögda bönder och när jag inte trodde att det kunde bli värre; då kom vi in i Skåne. Det enda som är värre än en skåning är en full skåning och en full skåning... (stycke saknas. Förf. anm.) ...som en dansk. Vips så var vi framme i Köpenhamn. En full dansk är dock ingen fara men om man träffar på en nykter så ska man passa sig jävligt noga. Lyckligtvis har detta ännu inte inträffat.

Jag vill också be dig att publicera detta brev ordagrant fast utan stavfel på din blogg Min ligger som bekant nere. Du behöver inte oroa dig för eventuella klagomål ifall någon skåning, hallänning eller dansk skulle uppröras över min beskrivning. Jag är ju själv uppvuxen i Halland så för mig är det OK att skämta om dem på samma sätt som jag får skämta om judar eftersom jag själv är snål. Puss och kram från Varanen och klappa mamsen på musen från mig, eller vad det nu är ni brukar säga i Trollhättan. Jag vill att du ska veta att du alltid har varit som en far för mig. / V.


Så löd brevet. Det är skönt att veta att herr V lever, trots att hans blogg är död. Jag vill också passa på att tala om att svaret på tävlingen jag utlyste var att haren ska bort för han är ful, till skillnad från de andra. Ingen vinner alltså priset: en veckoförbrukning av luftgevärskulor. Bättre lycka nästa gång, kära läsare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

såklart, svaret var lika enkelt som briljant. Hatten av.

2008-05-13 @ 20:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0