Oro inför framtiden

Om det är så att det finns något efter döden, i vilken form kommer man i så fall dit? I en klassisk bild av himlen så kan lama gå, blinda se och så vidare. Vill alla det? Kan det inte vara så att det finns människor som trivs som de är? Om man dessutom kan ha någon utvecklingsstörning, kommer man att "bli frisk" från den i himlen? Skulle inte det förändra hela den människans person? Finns det någon ur-mall som varje människa är gjord efter och som man sedan kan gå ifrån i livet för att sedan återbildas som perfekt efter döden? Kommer "dumma" att bli "smarta" också? Hur mycket kommer att bli kvar av ens faktiska person om alla brister och fel rättas till? Jag måste nog säga att jag hellre har kvar mina brister och min personlighet än att jag blir tillrättad och personlighetslös. Om man å andra sidan får ha kvar sin nuvarande form så kommer det finnas människor som kommer att ligga som hjärndöda kollin i evighet. Finns det hjälpmedel för Hawking i himlen eller kommer han att ligga som en vante utan att kunna meddela sig?

Vill jag i något av fallen leva vidare, antingen som en helt annan människa utan brister eller kanske som den jag blivit efter några elakartade strokes i mitt livs slutskede? Inget av alternativen är lockande och om jag får välja så föredrar jag nog att vara som ett utblåst ljus, utan kognitiva förmågor eller medvetande. Att bara försvinna för tid och evighet.

Jag har hört folk nämna himlen som något som ger tröst åt sörjande människor. I mina ögon verkar det vara en förbannelse mer än något annat. Låt oss alla be för att vi kommer att sluta våra liv i ett allomfattande ingenting. Allt annat skulle göra mig väldigt ledsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0