Untermensch!



När jag av någon anledning slog på nyheterna tidigare idag så såg jag något som gjorde mig minst sagt agiterad. Det visade sig att en konststuderande hade sprejat ner en tunnelbanevagn för att sedan slänga sig genom ett fönster ut på perrongen, filmat förloppet och att detta var hans examensarbete. För att diskutera detta så hade man tagit in vår kulturminister i nyhetsstudion. Kulturministerns åsikt i frågan var att detta självklart inte var konst. Anledningen till att Lena Adelsohn Liljeroth inte asåg att detta var konst var att det inte fanns någon överenskommelse mellan konstnären och AB Stockholms Lokaltrafik. Lena sade att det var skadegörelse, som att det automatiskt skulle betyda att det inte var konst. Lena sade också att konstnären var en dålig förebild för ungdomar, som om även detta skulle tala mot att det var konst som konstnären sysslade med. Jag fick gå ut i köket och dricka ett glas vatten. Frustrationen gjorde mig knäsvag. Pulsen slog i tinningarna och käkarna låste sig av ilska. Enligt Sveriges Kulturminister så är en målning som är uppförd på en duk som inte är konstnärens och som målats utan överenskommelse med ägaren inte konst, men samma verk uppfört på konstnärens egen duk är det. Om Michelangelo huggit sin David-staty ur stulen marmor så hade den inte varit konst? Jag undrar om Kulturministern tycker att Van Gogh eller Andy Warhol inte skapat någon konst, eftersom de knappast är bra förebilder för ungdomar. Hon borde sparkas på stubben och fråntas sin pension, den som satte henne på posten som kulturminister borde sparkas så att denne vrängs ut-och-in och om jag ser hennes hund så kommer jag att sparka den så att den visslar hela Götterdämmerung.

Lena Adelsohn Liljeroth är nu den minister som Påsen tycker sämst om, på delad plats med Sturmbannführerskolministern Jan Björklund. Någon som funderat över att ta in en eller två humanister i regeringen?

Vi bor i tredje riket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0