Carola bor granne med Cagliostro

Det finns så mycket skriven text som hålls för sann. Somliga tror att bibeln är sann och andra att Liza Marklunds första bok är det. Umberto Eco hävdade i motsats till många andra att det enda sanna var romanen. Den dumma massan har en nästan sjuklig fascination för allt som påstås vara sant men i verkligheten spelar det såklart ingen som helst roll vad som är sant och inte. En bra historia är inte sämre för att den är påhittad, en historisk person är inte mindre intressant för att han är fiktiv, en händelse behöver inte ha mindre efterverkningar för att den aldrig ägt rum och en forskare behöver inte vara mindre betydande för att han fabricerar sina resultat.

Om vi nu föreställer oss att det spelar någon roll vad som är sant och inte så är det fortfarande omöjligt att skilja fakta från fiktion. Somliga hävdar att Saint Germain är samma person som Francis Bacon, att han lyckats leva i hundratals år efter att ha hindrat sin kropps nedbrytningsprocess och att han kunde förvandla oädla metaller till guld, andra att Guds son gick på jorden för tvåtusen år sedan, utförandes mirakel till höger och vänster. Jag väljer att tro på Saint Germain på grund av att han är mycket mer intressant än Jesus och i mina ögon mer trovärdig och jag kommer, precis som de som tror på bibeln, inte att nöja mig med så futtiga motargument som att "det inte är möjligt" eller att det finns "brist på bevis". Vad jag vet så finns det få och opålitliga vittnesuppgifter för att Agneta Sjödin finns på riktigt och jag har själv sett odiskutabla bevis för att Carola är påhittad av kvällspressen. Ni kanske hävdar att ni har sett båda på tv men detsamma kan sägas om King Kong och Alf. Om det är något av all den skit man hittar som är osannolik så är Leif G.W. Perssons expert-status inom kriminalväsendet den mest osannolika. Den enes sanning är den andres lögn. Jag litar enbart på historiska dokument som jag själv har författat.

Lika sant som att människan är kvintessensen av lejon, oxe, örn och delfin, så är Ba-fågeln det sista vi ser innan vi färdas mot efterlivet. Men att det bästa för så många som möjligt är att låta "marknaden" råda oreglerad eller att det är ett faktum att det tillverkas musik i Idol, det är två saker ni aldrig kan övertyga mig om, hur "sant" det än må vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0