Påven strular med Nietzsche men gör strax slut

När någon i framtiden frågar mig: "Vad är det roligaste Påven har sagt?" så kommer jag att ha ett givet svar. Jag läste nyligen att påven inte sagt att homusexuella är viktigare än regnskogen men istället så hittade jag följande:
I sitt jultal så citerade Påven Nietzsche, en filosof som för hundra år sedan sade att gud var död.

Friedrich Nietzsche once said: “The important thing is not to be able to organize a party but to find people who can enjoy it”.

Hur jag än vrider och vänder på det så går det inte ihop i mitt huvud. Det är trots allt inte vilket citat som helst. Citatet används i ett sammanhang där någon form av kristen festival sägs vara bättre än en vanlig rockfestival.
Varifrån kommer citatet? Det är ingenting som jag läst eller i alla fall inget som jag lagt märke till. Menar Nietzsche verkligen en fest, så som Påven vill ha det, eller menar han ett parti? Varför Nietzsche? Är det lämplig kvällslektyr för en påve?

Oavsett hur det ligger till så är det jätteroligt. Påven citerar kyrkofientliga filosofer angående kristna röjarskivor.
Har Påven humor?

När Påven sedan bannlyser Nietzsche vid Påsk, är det för att han läst Nietzsches böcker först efter att han citerat honom? Detta gör inte saken mindre rolig. Tvärtom! Liksom Jesus har nu Nietzsche också en koppling till kyrkans stora högtider. Nietzsches uppståndelse i påvens medvetande vid jul och sedan hans slutgiltiga urträde ur den katolska tron vid påsk. Värt att fira.

Kommentarer
Postat av: Påsen

Är det inte härligt att när vanligt folk får en chans att säga vad de tycker till en politiker benämns det som ett angrepp på politikern?



http://sydsvenskan.se/sverige/article435698/Finansministern-angripen-i-garage.html

2009-06-04 @ 13:35:12
URL: http://spaderlord.blogg.se/
Postat av: Rebecca

sv: nej det är inte tanten på bilden som har manipulerat katterna :P, det är bara en "vetenskaplig förklaring" liksom

2009-06-04 @ 13:35:43
URL: http://rebeckhaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0