Mountebank

När jag skummade nätet lite, så där som man gör, så läste jag på flera ställen att Cagliostro gifte sig med en tio år yngre dam, Lorenza Seraphina Feliciani (14 var hon då) och att han sedan "lät" henne ta emot bockfrämmat mot silverpenningar för att de skulle kunna leva livets glada dagar i europas finare kretsar. Vad detta "lät" eller "had her" ska betyda är svårt att veta.

En annan fantastisk sak skriven om henne, såklart av de alltid så underbara teosoferna, är att hon "proved to be a tool of the Jesuits and the chief cause of his (Cagliostros, min anm.) troubles" och att hon och Cagliostros vänner, på grund av hans godtrogna sinnelag blåst honom på 3000 guineas.

Det är svårt att få ihop det här, och som alltid så är det som är skrivet om Cagliostro fantastiskt svårt att tro på. Tänk att någon gång få möta en sådan storhet, att få sätta sig ner och prata med en man av hans kaliber, eller kvinna för den delen. Det som finns skrivet om Cagliostro skrivs inte om vem som helst. Finns det några sådana människor idag? Vem skulle det vara? Björn Ranelid? En ordsmed av rang och en imponerande karaktär. Björn är säkert med i någon hemlig kult. Han säger sig inte kunna framställa guld, tyvärr, men han verkar vara ungdomselixiret på spåren. Jag undrar om Björns fru går i Jesuiternas ledband och förstör för honom. Hoppas inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0