Islam: Världens härligaste religion?

Den bästa religionen som finns borde ju vara den som omfattar allt och alla, inte utesluter någon och tar hänsyn till oliktänkande. Koranen ser Jesus, Muhammed och Buddha som profeter som alla går att dra lärdom av. Det är en fin tanke tycker jag. Nåja. Någon sade till mig en gång att man ska hålla sig till sin egen religion, så jag antar att jag får nöja mig med kristendomen som är den religion som jag rimligtvis är närmst rent geografiskt. Synd att bara ta ett litet bett ur en stor kaka dock. Religion som företeelse har ju så mycket att ge den enskillda människan. Livslånga skuldkänslor och skam bara för att ta ett par exempel. De sakerna skulle säkert kunna mångdubblas om man hade mängder av profeter.

Kommentarer
Postat av: Friskytten

Du glömmer att religionerna också ger människor möjlighet att oroa sig för livet efter detta, eftersom regelverket för att komma till himmelriket är så upplagt att nästan ingen klarar testet. Den amerikanske journalisten Phil Zuckerman fann till sin förvåning att ateistiska danskar hade en mer avslappnad inställning till döden än de troende. Inslaget går att hitta på Youtube.



friskytten.blogg.se

2009-03-19 @ 11:25:36
URL: http://friskytten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0