Käre Friskytt

Du förenklar uppenbarligen en komplex fråga. Det som vanligtvis kallas för "intellektuell egendom" har en särställning i marknadssamhället. Det är inte fråga om en människas tid som begagnas, eller något fysiskt som skapats. En bil går inte i dagsläget att kopiera i en handvändning. Om jag hade kunnat gå ut och titta på någon annans bil och sedan skapa en likadan med samma enkelhet som jag kan kopiera en datafil så hade det inte varit stöld i egentlig mening, det hoppas jag att vi kan enas om. Hela frågan är komplex ur moralisk synpunkt.

Sedan tror jag inte att jag någonsin påstått att musiker inte förtjänar lön för det arbete de utför. Självklart så ska en musiker kunna tjäna pengar, men att stödja det korrupta system som ligger bakom merparten av den musik som ges ut idag likställer jag med att ge pengar till maffia, droghandel eller hallickar. Det är inte ett system som bör gynnas. Den enda funktion som Columbia records och Universal records m.fl. fyller idag är att sko byråkrater på musikers bekostnad. Inte ens tio procent av de kronor som genereras av skivförsäljning går till musiker. Istället begränsar de stora skivbolagen musikutbudet, tvingar ut amerikansk skitmusik genom egna musikkanaler och får upp egna band på listorna genom att helt enkelt inte spela andras låtar på radio eller i tv. Dumma tonåringar köper det enda som de hört och vips, en ny hit är född. När alla band ligger på egna eller små skivbolag så kommer jag köpa mer skivor än jag gör idag. Jag sitter för övrigt på ca. 800 plattor, så jag har nog trots allt bidragit mer än de flesta redan. 

Sedan kan vi gå igång på film. Om jag aldrig får se en ny mångmiljon-missionimpossible-spränga-allt-i-bitar-film i hela mitt liv så är jag helt okej med det. De filmer som produceras med ny rekordbudget varje år kanske inte kan produceras utan enorma filmbolag, men jag nöjer vilken dag som helst med en välgjord, välberättad, välspelad film med minimibudget utan explosioner. Jag sitter för övrigt på ca. 200 dvd:er så jag har bidragit mer än jag önskar även till detta spektakel.

De stora skivbolagen/filmbolagen bidrar inte över huvud taget till en nyansering, ett nytillskott, en utveckling eller på något vis till musik/film-skapandet. Går de i graven så att jag istället kan betala pengar direkt till skivbolag som drivs av musikerna själva, som i fallet med Black flag m.fl så kommer jag köpa skivor till rimliga priser så till den milda grad att jag inte kommer att ha råd med en pensionsförsäkring.

Jag går dessutom på spelningar, köper tröjor och spelar själv, så jag tror att det finns fler sätt för musiker att tjäna pengar på det de gör än att sälja skivor med slavavtal för skitbolag. Det senaste spelningarna jag varit på har varit enbart med band som jag tidigare endast hört på myspace.

Ditt skarpa tilltal, käre friskytt, det uppskattar jag dock, då jag anser att pathos är minst lika mycket värt som ethos.
Tyvärr håller jag inte med dig. Musikbolagschefer som saknar musikalisk anknytning, som inte tycker om musik utan enbart pengar, saknar existensberättigande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0