Svar!

Livsmedelsverket har svarat på mitt mejl om flingor! Här följer svaret:



Tack för din fråga. Jag blir osäker på sista meningen i ditt mejl. Menar du att dina barn har fått fosterskador eller att du är rädd för att de ska få det? Om det är så att dina barn har fått fosterskador måste det utredas så att man får veta orsaken till det. Jag har svårt att tro att det skulle bero på berikningen, däremot skulle kosttillskott kunna orsaka fosterskador, i synnerhet om man tar flera olika tillskott samtidigt. Därför varnar vi gravida för detta i våra råd till gravida. Se http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV och fördjupningstexterna i högerkolumnen.

I de svenska näringsrekommendationerna anges halter för högsta regelbundna intag av några vitaminer och mineraler. Du hittar dessa uppgifter på följande länk: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13953&epslanguage=SV. Dessa uppgifter gäller vuxna. För barn har man inte fastställt halter för högsta intag av alla dessa näringsämnen, men eftersom de i allmänhet har en lägre kroppsvikt tål de också lägre halter av vitaminer och mineraler. På följande länk kan du läsa om de gemensamma europeiska reglerna för berikning: http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=8629&epslanguage=SV. Där finns även en länk till själva lagstiftningen.

Inom EU arbetar man också med att ta fram högsta halter för den frivilliga berikningen och för kosttillskott, så att man inte ska riskera att komma upp i ett för högt intag. Men i dagsläget finns dessvärre inga sådana maxhalter.



Det jag menade var förstås att jag var orolig för att jag har fått fosterskador. Så, då vet man: de vet inte om det är farligt att ge sina barn berikade frukostflingor (för det är inte fastställt) men man ska inte ge sina barn eller sin gravida fru kosttillskott. Tack för det, livsmedelsverket.

Kommentarer
Postat av: Björkman

Tja Henrik, jag antar att du redan vet detta men jag var tvungen att vara säker 29-30/5 Ukelelefestival i Göteborg!! Ukeparad på Avenyn, jag vill ha bildbevis från att du var med!

2009-05-08 @ 15:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0