Genusidioti

När vi pratade om uppsattsdelen av vår kurs i skolan så hände något väldigt roligt. Vi är indelade i två grupper och det visade sig att någon i min grupp klagat på att vi haft mest manliga lärare. De som satte ihop kursen hade inte tänkt på att lärarna inte var spridda mellan grupperna efter kön. Den andra gruppen har alltså haft flest kvinnliga lärare. Vem bestämmer sig för att klaga på en sådan sak? Vad är det för skillnad mellan manliga och kvinnliga lärare? Vilken sort är i så fall bäst?

Är det bara jag som tycker att feminister skjuter sig själva i fötterna när de måste häva ur sig könsrelaterad kritik konstant? Jag har aldrig funderat över om jag har flest manliga eller kvinnliga föreläsare. Det vore tråkigt om skolan bara anställde män eller kvinnor men så är ju inte fallet. De var bara fler av den ena sorten i en grupp. Det kan omöjligt spela någon roll. Jag hånskrattade såklart högt i hörsalen när det berättades om detta för vår klass. Det var omöjligt att låta bli. Varför skulle jag låta bli?

Människor som säger så pantade saker borde inte få läsa på universitet utan att gå en kurs i genusvetenskap och lära sig att kvinnliga och manliga lärare generellt är lika bra. Sedan borde man sätta dem i skamstock utanför biblioteket så att alla kan spotta på dem när de går förbi. Om genusvetenskap och feminism någonsin ska komma att tas på allvar så måste dessa röthuvuden kväsas. Jag vet inte om det räcker men det är en god start.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0