Reflexvästar och lustgas

Det senaste som finns för föräldrar att ojja sig över är lustgas. Föräldrar ligger enligt SvD sömnlösa på nätterna för att de är så oroliga för att deras barn ska få tag i en gräddsifon. Samtidigt "står polisen maktlös" inför denna "nya innedrog" då den klassas som livsmedel och inte narkotika. Kan det vara någon som skapat denna nyhet för att skrämma dagens våp till föräldrar och sedan göra en artikel om deras ojjande? Vet dessa sömnlösa föräldrar vad som händer när man drar i sig lustgas? Har det gjorts utredningar om detta? Vad visar medicinska studier? En överläkare från Maria ungdom, Stefan Sparring säger i artikeln att gasen "kan ge hjärnskador". Är det bättre eller sämre än att röka gräs och dricka sprit? Jag kan för min del säga att jag skulle vara mer orolig för andra droger om jag var förälder. Du kan ju försöka få en snedtändning eller köra rattfull på lustgas. Då får du ha en jävligt stor tub och en mask som du kan spänna på dig när du kör. Du kan försöka åka på stryk eller bli våldtagen under de tio sekunder som gasen sitter i men då får du fan i mej jobba hårt.

Ingen vet någonting men föräldrarna ligger sömnlösa i skräck. Det krävs inte mycket för att få dagens föräldrar ur balans. Är det så att det sanslösa beskyddarsamhälle vi har, har förstört dagens föräldrar? Är det därför jag ser barn med reflexvästar på inhägnade lekplatser i Haga? Är det inte så att en nollvision inom vilket område som helst ger vansinniga konsekvenser? Är det inte mest synd om just föräldrarna i dagens samhälle som oroar sig för allt som är löst? Är inte den bästa lösningen på många av dagens fasor att vi skickar föräldrarna i terapi och/eller kurser i hur man hanterar att leva ett vanligt liv med normala risker? Hur ska vi annars lösa problemet med dessa föräldrar som inte låter sina barn cykla till skolan på grund av olycksrisken? Vad kommer hända med dessa bortklemade "curlingbarn" som fått isen sopad framför sina hjälmprydda små fötter hela livet och som inte vet vad en risk är? Skulle det inte vara roligt att sätta upp egna löpsedlar där det står att "barn utan ärr dör av hjärnskador" för att sedan se de stackars oroliga föräldrarna gå loss med köksknivar på sina egna ungar?

Nu kanske ni undrar vem dessa frågor är riktade mot. Tror ni att jag skulle vilja sitta ner med några föräldrar och diskutera detta ämne? Jag diskuterar hellre med en lustgashjärnskadad apa än med dessa urbota pappskallar. De dyker redan upp i debattprogram på tv och förpestar tidningar och nyheter med sitt tomma skitsnack. Obefogad rädsla går inte att använda som grund för en sansad diskussion. Dagens ojojojföräldrar kan inte öppna munnen utan att göra bort sig vilket ställer hela situationen i stiltje. Låt oss bara hoppas att lagstiftare och dylika har förstånd nog att hålla för öronen och att de inte börjar lagstifta mot allt som är "farligt". Då kommer det snart inte ens vara lagligt att gå utanför dörren. Det finns säkert någon som har dött av det med. Den enda fördelen är att det kommer bli extremt lätt för mina barn att sko sig på de livrädda små halvmänniskor som växer upp i detta trygghetsknarkande ojojoj-land idag.

Nu ska jag bygga skyltar att demonstrera med. På skyltarna ska det stå:
"Inför hjälmtvång för sovande barn"
    och
"Gör om alla motorvägar till 30-sträckor"

Alternativt det mindre ironiska:
"Lagstifta mot curlingföräldrar"
    och
"Enda sättet att hålla alla barn vid liv är att frysa ned dem"


Kommentarer
Postat av: Smulan

Jag håller med dig och vill även tillägga: memento mori! Dock kan jag inte annat än att le åt tanken på curlingbarn med hjälmar på fötterna. De kommer helt klart inte att få det lätt i livet.

2008-04-30 @ 16:26:20
Postat av: Erik G

Är det synd om föräldrarna??
Enligt mig är det mest synd om barnen som tvingas leka på EU-godkända lekplatser och ha på sig sina reflexvästar överallt.

Jag förstår mig inte riktigt på den här mediahypade rädslan hos föräldrarna,är det meningen att barn aldrig ska få skrapsår eller ärr? inte ens ett litet blåmärke? Enligt mig så hör skrapsåren till leken, det är liksom halva upplevelsen att man kan slå sig lite grann, eller att ha en ordentlig sårskorpa som man kan skryta med i omklädningsrummet inför gympan på mellanstadiet.

Lycklig som jag är så har jag fått min beskärda del av ärr och blåmärken, har det inte vart för att man dykt på för grundt vatten eller lekt bergsklättare så har det vart för att ens granne byggt en skateboardramp uppe på sitt loft farligt nära en trappa som man rammlat ner mer än en gång för. (jag bodde granne med påsen på den gammla goda tiden)

2008-04-30 @ 18:28:22
Postat av: Erik G

Är det synd om föräldrarna??
Enligt mig är det mest synd om barnen som tvingas leka på EU-godkända lekplatser och ha på sig sina reflexvästar överallt.

Jag förstår mig inte riktigt på den här mediahypade rädslan hos föräldrarna,är det meningen att barn aldrig ska få skrapsår eller ärr? inte ens ett litet blåmärke? Enligt mig så hör skrapsåren till leken, det är liksom halva upplevelsen att man kan slå sig lite grann, eller att ha en ordentlig sårskorpa som man kan skryta med i omklädningsrummet inför gympan på mellanstadiet.

Lycklig som jag är så har jag fått min beskärda del av ärr och blåmärken, har det inte vart för att man dykt på för grundt vatten eller lekt bergsklättare så har det vart för att ens granne byggt en skateboardramp uppe på sitt loft farligt nära en trappa som man rammlat ner mer än en gång för. (jag bodde granne med påsen på den gammla goda tiden)

2008-04-30 @ 18:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0