Kroppsligt såväl som själsligt är jag något av en krympling

Min längtan till sommar och sol, när man kan sitta utomhus och bärsa, börjar tillta. Det kan omöjligt vara bra att sitta inne så mycket som jag gör. Jag försökte mig på lite motion igår. Det visade sig att inte ens simning är något som min sargade, misskötta kropp klarar av. Det ska visst vara en av de träningsformer som är mest skonsam mot leder och muskler. Jag kommer förmodligen att få hänga på något rehabliteringscenter med ett gäng pensionärer och köra händerna i varm sand eller något för att bli mig själv igen. Att operera knäna är nog också oundvikligt. Eller så satsar jag på att bli sjukpensionär. Bara tanken på att sitta hemma resten av mitt liv är som ännu en spik i mitt goda humörs kista. Å andra sidan så kommer jag att ha tid att läsa alla böcker jag vill. Lovecrafts och Nietzsches samlade verk står högst på min önskelista. Det hade inte varit så dumt att läsa in sig på "cold reading" heller. Det är kunskapen om hur man blåser idioter som tror att deras släktingars själar svävar omkring i vår värld. Som han med mustaschen på tv4+. Jag kommer inte ihåg vem som sade att dumma människor inte förtjänar att ha kvar sina pengar men det är väl lite av tanken med "cold reading". Det kan dryga ut en taskig sjukpension.

Bakfyllan börjar plana ut något nu och ölsuget börjar göra sig påmint igen. Om det inte hade varit så grisigt väder så hade jag gått ut och rökt en cigarr. Nu kommer det istället inte att hända någonting. Så fort min ekonomi har hämtat sig så ska jag gå och köpa några flaskor Vat 69 för att slippa vara nykter ett par veckor. Det är såklart ljug. Som vanligt så kommer jag bränna alla mina pengar på böcker eller något annat dumt.

Grannarna ovanför bygger någonting. Det hammras och sågas oavbrutet hela dagarna. Min nyfikenhet på vad som byggs tilltar för varje dag. Är det möbler? Eller en lådbil kanske? En lik-kista eller ett armborst? En Alfons Åberg-helikopter, en flotte, en fiol eller en bubbelpool? Möjligheterna är oändliga. Min favoritteori är att ekonomen som bor där har skjutit sin flickvän med ett armborst, byggt en kista som han gjutit in hennes lik i och som han planerar att dumpa i hamnen. Nästan lika bra är om de bygger en bur för att kunna ha vilda järvar i lägenheten. Fast han ser inte ut som en djurälskare direkt. Mer som en hustrumördare. Han har mörka insjunkna ögon, höga, knotiga kindben, en lång spetsig haka och en hitler-bena. Han är lång, smal och pratar för sig själv när han går i trapphuset. Han verkar farlig och sjuk. Hans flickvän har jag inte sett på länge. Det kanske kommer bilder på henne i tidningen när de hittat henne i hamnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0