Apollons och Dionysos död - Mr Mojo risin.

Vi bör kanske asketiskt avstå från viljan. I dessa tider är Schopenhauers filosofi dock så osann som någonsin. Till skillnad från Nitzsche så bör vi inte försöka balansera förnuft och vilja. Nu gäller det bara att utplåna de sista resterna av förnuft OCH vilja och sedan resa oss starkare än någonsin tidigare eller i alla fall mer lämpade för det liv vi står inför. Lösningen finns inte i askesen, kärleken, moralen men trots allt inte heller i estetiken. De svaga slår sig inte bara samman i religionen utan också i vatenskapen, inget av altenativen kan ge några svar. De som kröker nacken, knyter nävarna och rammar hindren med livet som insats kan som så ofta komma segrande ur det här, men det finns ett bättre alternativ. Även de som ger upp, försöker backa ur uppförsbackarna och släpper allt hopp om ett värdigt liv kan klara sig. Jag satsar på det sistnämnda. Jag vill ingenting, tycker ingenting, tror ingenting och inbillar mig ingenting. Jag är redo för allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0