Horrace Engdahl vs. Bloggvärlden 0-0

När jag för en stund sedan sållade mig igenom dagens mediaflöde på jakt efter något värt att ta intryck av så råkade jag på något tämligen upprörande. I Nordegren i P1 satt Horrace Engdahl och förhävde sig över sin senaste aforismsamling i samma andetag som han dömde ut samtliga bloggare på grund av lösligheten i deras språk och tanke. Visserligen kan jag nog till viss del instämma i Horraceses kritik: Varken jag, Kissie eller Blondinbella har utgett oss för att vara vårt århundrades litterära mästerkatter, vårt språk kan nog stundtals vara nog så lösligt och våra tankar är snabbt sammanfattade utan eftertanke på grund av de prestationskrav som likt damoklessvärd hängts över oss av våra läsare. Interpunktion, styckeindelning och grammatik är inte våra starka sidor. Vi föredrar att lägga ut en bild på dagens outfit istället för att finslipa det där språkliga lilla إضافي.

Det som upprör mig och som även bör uppröra bloggvärldens samtliga invånare är att Horrace hävdar att hans lilla bok skulle stå för något bättre. De som lyssnat på Nordengren idag och hört de exempel på "fragment" som Horraceses bok innehåller, förstår förmodligen liksom undertecknad att han saknar det man finner i exempelvis Nitzsches Morgonrodnad, Ceronettis Kroppens tystnad eller Teratologens Apsefiston: Det förtätade språk och de färgranna bilder som målats med så yvig pensel att man oundvikligen måste bli varse det sprängfyllda intellekt som genom nödventilen släppt ut dessa lösryckta fragment som är större än livet och som i sig själva ofta vittnar om en hel bok som aldrig skrivits.
Hela Horrace utstrålar istället förtätat trä. Hans språk har tappat styrfarten och i fallet fossilerats på sidorna i hans bok. Engdahls aforismer får mig att tänka på serien Laban som förekommer i så många tidningar, fast med en liten trumvirvel och ett cymbalslag på slutet. Där bloggspråket står för något nytt så står Horrace för något dött. Sluta yvas Horrace: Du är körd i min bok.
Tillåt mig att åter citera Brandos karaktär i Myteriet på Bounty: "Puking hell, you´re a bore".

Kommentarer
Postat av: Gustav

Käre Påse,



Jag vill härmed bjuda in dig till bloggkollektivet Mon Tracteur. Skicka mig gärna ett mail på min epostadress så ska jag förklara närmare.



Jag är glad att se att du skriver saker!



Mvh Jago Svansbo

2011-10-18 @ 10:09:28
URL: http://montracteur.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0